V rámci školního
poradenského pracoviště poskytujeme poradenské a konzultační služby žákům,
zákonným zástupcům a pedagogickým pracovníkům dle vyhlášky č. 72/2005,
novelizována č. 116/2011. Hlavním cílem ŠPP je zajistit odpovídající péči pro
žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Spolupracujeme také s dalšími
školskými poradenskými zařízeními (pedagogicko-psychologické poradny Náchod,
speciálně pedagogická centra, střediska výchovné péče), organizacemi
poskytujícími sociální služby a dalšími odborníky péče o děti (pediatři, dětští
psychiatři nebo kliničtí psychologové,…) V případě potřeby poskytujeme
součinnost policii nebo orgánům sociálně právní ochrany dětí.
Personální
obsazení ŠPP:
Výchovný poradce: Mgr. Renata Michlová
Metodik prevence: Mgr. Jaroslava Schönová
Speciální pedagog: Mgr. Hana Nováková, Mgr. Jindra Hajpišlová
Školní psycholog: Mgr. Barbora Krtičková
Vedení školy: ředitelka Mgr. Denisa Mádlová,
zástupkyně ředitelky Mgr. Lenka Bydžovská
Činnosti
jednotlivých členů ŠPP:
Standartní
činnosti výchovného poradce, metodika prevence, školního speciálního pedagoga a
školního psychologa jsou definovány ve vyhlášce č. 72/2015 (novelizace č.
116/2011). Konkrétní náplň práce pak vychází z potřeb školy a místa, kde se
škola nachází.
Výchovný
poradce: Koordinuje vyhledávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Pracuje
s žáky s výchovnými problémy. Poskytuje poradenství k volbě dalšího studia pro
rodiče a žáky. Připravuje přihlášky a zápisové lístky pro účely přijímacího řízení.
Vede dokumentaci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a další.
Metodik
prevence: vytváří preventivní program školy. Koordinuje aktivity zaměřené na prevenci
(záškoláctví, rizikové chování, šikanování,…) Zajišťuje preventivní práci nebo
včasnou intervenci v třídních kolektivech. Vyhledává žáky
se rizikových chováním a hledá možnosti další péče o ně.
Školní
speciální pedagog: Pracuje se žáky s podpůrnými opatřeními. Zajišťuje výuku speciálně
pedagogické péče. Spolupracuje s třídními učiteli, asistentkami pedagoga
vytvářet plán pedagogické podpory. Navrhuje vyšetření ve specializovaných
pracovištích.
Školní
psycholog: Preventivně pracuje s žáky s výchovnými
problémy. Spolupracuje s třídními učiteli a učiteli. Pracuje individuálně s
rodiči a žáky (výchovné, výukové i osobní problémy,…).
Komunikace s
rodiči a informovaný souhlas
Poradenské služby jsou ve
škole poskytovány žákům, pedagogům a zákonným zástupcům žáků. Služby definované
vyhláškou jsou nabízeny bezplatně. Pokud jde o činnosti spojené s realizací
výchovy a vzdělávání jsou rodiče pravidelně informování formou třídních schůzek
a konzultací kdykoliv během roku. Pokud je nutné poskytnout intenzivní nebo
specializovanou poradenskou službu je rodič vždy informován a vyjadřuje písemně
informovaný souhlas, kde je poučen o povaze, rozsahu, trvání, cílech a
postupech nabízených služeb. Je informován o možnostech i rizicích poskytované
služby, případně rizicích spojené s odmítnutím služby. Informovaný souhlas se
vždy týká i komplexního vyšetření nebo konzultace v pedagogicko-psychologické
poradně či speciálně pedagogickém centru. Pokud tedy škola doporučuje další
péči o žáky v jiném zařízení je vždy závislá na spolupráci rodičů.
Co jsou
speciální vzdělávací potřeby a podpůrná opatření
Nový školský zákon přináší
změny celého systému práce se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami. Tyto
změny vstoupily v platnost 1. 9. 2016. Níže jsou uvedeny informace dle stále
platné legislativy.
Speciální vzdělávací potřeby žáků
Jsou zjišťovány během speciálně pedagogického a
psychologického vyšetření ve školském poradenském zařízení. Vyšetření je
prováděno na základě žádosti zákonných zástupců u žáků se zdravotním
postižením, zdravotním nebo sociálním znevýhodněním. Jednotlivé kategorie
definuje školský zákon (č. 561/2004). Za žáky se speciálními vzdělávacími
potřebami se považují i žáci nadaní. Speciální vzdělávací potřeby mohou mít i
žáci nespadající do uvedených kategorií, přesto je jim v praxi běžně
poskytována podpora nad rámec pedagogických a organizačních opatření spojených
se vzděláváním žáků stejného věku ve školách, které nejsou zřizovány samostatně
pro žáky se zdravotním postižením. Tyto děti řeší aktuálně schválená novela
školského zákona. Dětem se zjištěními speciálními vzdělávacími potřebami jsou
ve škole poskytována podpůrná opatření.
Podpůrná opatření
Pojmem se rozumí využití speciálních metod, postupů,
forem a prostředků vzdělávání, kompenzačních, rehabilitačních a učebních pomůcek,
speciálních učebnic a didaktických materiálů, poskytování
pedagogicko-psychologických služeb nebo jiná úprava a organizace vzdělávání
zohledňující vzdělávací potřeby těchto žáků. Konkrétně může jít například o
poskytnutí dostatečné časové rezervy na práci, využívání zkrácených diktátů
nebo doplňovaček v českém jazyce, poskytnutí pohybového uvolnění během
hodiny, metodické vedení rodičů v domácí přípravě a další. Častými nástroji
jsou u vážnějších obtíží také: plán podpůrných a vyrovnávacích opatření,
individuální vzdělávací plán, docházka do reedukačních skupin, individuální
reedukace, v některých případech i zřízení funkce asistenta pedagoga ve třídě.
Podkladem pro poskytnutí podpůrných opatření je vždy doporučení školského
poradenského zařízení, které je součástí zprávy z vyšetření.
Systém práce s žáky se speciálními vzdělávacími
potřebami
§16 zákona 82/2015
Definice speciální
vzdělávací potřeby není vázána na diagnózu (porucha učení, sluchové postižení,
sociální znevýhodnění, atd.), ale na potřebu pomoci při naplňování svým
možností a práv ve vzdělávání.
Je zaveden systém podpůrných
opatření, který bude spočívat v definování míry potřebnosti pomocí pěti stupňů
podpory. Čím vyšší stupeň, tím vyšší potřeba podpory v dané oblasti.
Pro usnadnění navrhování
efektivních podpůrných opatření je vytvořen katalog podpůrných opatření,
který pokrývá široké pole možných potřeb a definuje konkrétní možnosti, jak
mohou pedagogové pracovat (změny organizace výuky, modifikace vyučovacích
metod, využívání speciálních pomůcek, práce s třídním kolektivem,…).
1.stupeň podpory posuzuje
škola, do které dítě dochází. Ideálně za metodické podpory školního
poradenského pracoviště ve spolupráci se školním psychologem nebo speciálním
pedagogem. Ten může diagnostiku obtíží a návrh opatření urychlit. Následně je
opatření realizována formou plánu pedagogické podpory. Ve stanovené
době jsou opatření sledována a následně vyhodnocena jejich efektivita (do 6
měsíců).
Pokud školou navrhovaná
opatření nepovedou k dostatečnému zlepšení, bude rodičům doporučeno komplexní
vyšetření v pedagogicko-psychologické poradně nebo speciálně pedagogickém
centru. Na základě vyšetření mohou být doporučena podpůrná opatření vyšších
stupňů. Včetně zřízení funkce asistenta pedagoga, úpravy obsahu učiva,
individuálního vzdělávacího plánu, apod.
Výstupem z vyšetření je
zpráva a doporučení. Zprávu dostanou k dispozici pouze rodiče a je na jejich
uvážení, zda ji škole poskytnou. Zpráva může být zdrojem dalších cenných
informací pro odbornou práci pedagoga. Domníváme se, že je vhodnější dát
odpovědným osobám k dispozici i zprávu. Doporučení budou k dispozici rodičům i
škole. Ta na základě svých možností zajistí vhodnou podporu bezplatně. Škole je
podle stupňů podpory poskytnuta finanční podpora nad rámec standartního
normativu.
Ředitelka školy vyhlašuje v pondělí 2.12. 2024 ředitelské volno pro všechny žáky školy z důvodu vzdělávání pedagogického sboru. Školní družina bude tento den v provozu.
Konzultační rodičovské schůzky se uskuteční v týdnu od 11. do 15. listopadu.
V pondělí 16.9. 2024 se v 15:30 hod uskuteční v učebně 7.A (budova gymnázia první třída vlevo) plenární schůze SRPŠ. Poté budou od 16:00 hod ve třídách následovat třídní schůzky jednotlivých tříd.
Rodičovská schůzka pro rodiče budoucích prvňáků se uskuteční 6.6. 2024 v 15:30 hod na malé budově ve třídě 2.A (první patro vpravo).
Z důvodu malého zájmu nebude školní družina o jarních prázdninách v provozu.
pro 9.A 5.2. v 16:00 hod
pro 9.B 6.2. v 16:00 hod
Školní družina nebude 2.2. 2024 v době pololetních prázdnin v provozu z důvodu malého zájmu.
Informace naleznete na webu
Ředitelka školy vyhlašuje dne 27.11. 2023 volno pro žáky 2. stupně z důvodu stávky. V pondělí 27.11 nebude v provozu školní družina ze stejného důvodu. Žáci 1. stupně budou učit dle rozvrhu.
Z důvodu malého počtu přihlášených žáků do školní družiny na podzimní prázdniny, bude družina uzavřena.
Sudý týden | Lichý týden |
Dnes je 21. listopadu 2024
a svátek má Albert.
Základní škola Hradební, Broumov
Kostelní náměstí 244, 550 01 Broumov | |
IČ: 48623008 | |
491 523 636 | |
info@zshrbroumov.cz | |
gbfmj49 |
Název školy: | Základní škola Hradební, Broumov |
Adresa: | Kostelní náměstí 244 |
IČ: | 48623008 |
Ředitelka školy: | Mgr. Denisa Mádlová |
E-mail: | info@zshrbroumov.cz |
Web: | https://www.zshrbroumov.cz |
Datová schránka: | gbfmj49 |
Zřizovatel: | |
REDIZO: | 600093981 |
Bankovní účet: |
Pevná linka: | (+420) 491 523 636 |
I. stupeň: | (+420) 734 263 130 |
II. stupeň: | (+420) 491 523 635 |
Ředitelka: | Mgr. Denisa Mádlová denisa.madlova@zshrbroumov.cz |
Zástupkyně ředitelky: | Mgr. Lenka Bydžovská lenka.bydzovska@zshrbroumov.cz |
Asistentka ředitelky: | Jana Chládková info@zshrbroumov.cz |